Saturday, October 16, 2010

Cahaya solat 2

Suatu ketika datang kepadaku seorang yang bermuka masam, sedih hati, lagi terluka badan sambil berkata: Saya ini telah keracunan ubat, hingga jalanku membongkok... Sungguh aku merasa kebingungan mencari orang bijak pemberi nasihat, bosan dari pesanan resipi farmasi; hingga aku berazam dalam hati untuk tidak lagi mengetuk pintu doktor atau tabib... Telah jadi bertentangan bagiku semua nasihat dan ucapan tidak ada lagi gunanya... Rasa sakit berganda dan cubaan semakin bertambah; mungkin kerana banyak kerosakan dan gelap gelita, atau mungkin kerana kebodohanku terhadap tabiat keadaan! Hingga semakin gawat penyakitku, hampir putus asa dari ubat... Dan hari ini aku ketuk pintumu –tuan– kerana penyakit, dan kalau bukan kerana cahaya kilat dari sinar Nabi s.a.w. nescaya aku tidak akan ketuk.

Ini kerana saya memiliki penyakit tidak dapat tidur sama sekali. Aku baca dalam cerita cahaya berupa pengarahan Nabi s.a.w. mengatakan: “Berubatlah kamu... kerana Allah tidak meletak penyakit melainkan disertai dengan ubat” Apakah menurut tuan masih ada ubat yang boleh menyembuhkan aku, atau mungkin penjelasan yang cukup?
Jawabku: Saya ini orang fakir yang kelaparan lagi tidak punya apa-apa. Dalam apotikku ada hanya sejadah usang, air dan tanah... Akan tetapi saya ingin menanya kamu juga, barangkali pertanyaanku dapat membuatmu membuka akal untuk memperoleh kesembuhan dengan izin Allah... maka beritahulah aku:

Apakah engkau pernah masukkan busur cahaya walaupun sekali dalam hidupmu? Apakah dapat engkau saksikan telaga kedamaian yang terpancar dalam kerajaan besar Allah? Apakah pernah engkau rasakan gelas berupa untaian kedamaian yang dimulai dalam pertemuan terhormat? Apakah engkau bertasbih melihat gelombang cahaya yang menyala-nyala; lalu engkau lihat bagaimana tangan-tangan terbentang menadah harap kepada Allah. Berputar merata secara lembut bersama hujan keampunan, seketika ia adalah sayap yang dikirim di cakerawala kesenangan dan keindahan serta baldu kepuasan?

Di sini wahai lelaki, di bawah jerami solat, engkau mampu terbebas dari penyakitmu. Melalui pintunya yang hijau engkau mampu keluar dari gua dirimu menuju dunia yang penuh kebajikan dan keindahan berserta cakerawalanya yang luas... Jauh dari tepian yang berbau busuk dan gua tanah yang gelap.

Bukalah mihrab solat; ertinya selami hingga ke tingkatan cahaya di bawah hukum perdamaian, melalui senaman para Nabi dan orang-orang benar... Hingga engkau penuhi jiwamu dengan keindahannya pada seluruh badan. Maka engkau nyalakan di antara sayap-sayap pelita yang hijau serta hati yang dipenuhi ketenangan dan kegembiraan, berupa taburan cahaya, berjalan denganmu menuju peringkat perlindungan yang paling tinggi di sisi Si Raja Yang Maha Perkasa.

No comments:

Post a Comment